Jaki fotelik do samolotu Wizz Air, Ryanair i LOT?

Jaki fotelik do samolotu będzie odpowiedni? Jakie są wymogi linii lotniczych Wizz Air, Ryanair i LOT dotyczące fotelików dla niemowląt? Jaki fotelik będzie współtworzył wygodny system podróżny, nie tylko podczas wypraw samolotem? Zapraszamy do dalszej części wpisu! 🙂

Zdarza nam się czasami podróżować samolotem i szczerze mówiąc, nigdy nie widzieliśmy, żeby niemowlę korzystało z fotelika samochodowego. Mamy tu oczywiście na myśli tzw. nosidełko, fotelik z przedziału wagowego od 0 do 13 kg. Zazwyczaj maluchy podróżowały na kolanach mamy, taty czy innego opiekuna. Być może wynika to z nieświadomości, że można zabrać fotelik na pokład samolotu? Albo po prostu mało w sieci informacji, które konkretnie modele fotelików dopuszczone są do użytku w samolocie? Postanowiliśmy podać Wam te informacje na przysłowiowej tacy – będziemy zadowoleni, jeśli się przydadzą! 🙂

Zarówno podczas startu, jak i lądowania każdy pasażer samolotu musi być zapięty pasami. Wchodząc na pokład samolotu rodzic, któremu ”przypisane” jest dziecko, otrzymuje dla niego dodatkowy pas bezpieczeństwa. Pas ten zakłada się na swój pas, a następnie zapina się malucha. Teoretycznie powinno wystarczyć, ale rozwiązanie to nie jest ani wygodne dla obojga, szczególnie podczas długiego rejsu, ani bezpieczne dla tak małego człowieka.

Niemowlę podróżujące samolotem w foteliku samochodowym jest DUŻO lepiej chronione podczas ewentualnych turbulencji, czy innych sytuacji, niż zapięte w pasy na kolanach opiekuna. Pasy te, nie dość, że po części są ”przedłużeniem” pasów osoby dorosłej to nie są dostosowane do malutkiego ciała dziecka.

Dlatego bardzo się cieszymy, że coraz więcej rodziców planując podróż samolotem, decyduje się wziąć na pokład nosidełko. Podwójnie cieszy fakt, że fotelik ten będą używać w taksówce, choćby w drodze z lotniska!

Jaki fotelik do samolotu będzie odpowiedni?

Wiadomo już, że linie lotnicze dopuszczają możliwość przewozu niemowlęcia samolotem w foteliku samochodowym. Jednak nie wszystkie nosidełka od 0 do 13 kg mają takie ”uprawnienia”.

Fotelik, który można zabrać ze sobą na pokład, musi mieć specjalny certyfikat TÜV, który uprawnia do korzystania z niego podczas podróży powietrznych.

Spośród wielu dostępnych na rynku fotelików samochodowych jedynie małe grono spełnia te kryteria. Przygotowaliśmy zestawienie kilku modeli, które znajdują się w ofercie naszego sklepu Smile.

1. Joie i-Gemm

Nie bez powodu Joie i-Gemm znalazł się pierwszy na liście, bo to, zgodnie z obecnym popularnym określeniem, fotelik sztos! Oprócz tego, że objęto go certyfikatem TÜV, to może pochwalić się najwyższą oceną bezpieczeństwa, czyli 5 w ADAC-u.
Fotelik spełnia normę i-Size, oczywiście tylko wtedy, gdy zamontowany jest na bazie isofix. Do tego kosztuje naprawdę niewiele! Jako jeden z nielicznych wyposażony jest w 5-punktowe pasy bezpieczeństwa.

Jaki fotelik do samolotu - Joie i-gemm sklep-smile.pl

Joie i-Gemm umożliwia stworzenie wygodnego systemu podróżnego. Za pomocą dedykowanych adapterów fotelik wpina się na stelaż wózka, by po zakończonym spacerze szybko go wypiąć i zamontować w samochodzie za pomocą pasów bezpieczeństwa, albo bazy Joie i-Base Advance. Świetne rozwiązanie na szybkie zakupy z niemowlakiem!

Wymiary fotelika:
– szerokość: 43,5 cm,
– długość: 66 cm,
– wysokość: 58,5 cm.

2. Maxi Cosi Citi

Jesteśmy pewni, że część z Was ucieszy fakt, że do użytku w samolocie dopuszczono również bardzo popularny fotelik Maxi Cosi Citi. Wyposażono go w 3-punktowe pasy bezpieczeństwa i miękką wkładkę dla noworodka. W testach zderzeniowych ADAC otrzymał 4 gwiazdki, a zamontować go w samochodzie, można tylko za pomocą pasów.

Jaki fotelik do samolotu - Maxi Cosi Citi - sklep-smile.pl


Citi to jeden z wielu fotelików marki Maxi-Cosi, które za pomocą dedykowanych adapterów można sprawnie wpinać na stelażach praktycznie wszystkich wózków najpopularniejszych producentów.
PS. Uprzedzając pytania, potwierdzamy, że fotelik ma swój daszek przeciwsłoneczny, ale sprytnie schowany.

Wymiary fotelika:
– szerokość: 43,5 cm,
– długość: 72 cm,
– wysokość: 56 cm.

3. Maxi Cosi Cabriofix

Certyfikat TÜV obejmuje również fotelik Maxi Cosi Cabriofix. W porównaniu do modelu Citi istnieje możliwość zamontowania go na bazach isofix albo za pomocą samochodowych pasów bezpieczeństwa. Cabriofix może również pochwalić się wysokimi notami w testach bezpieczeństwa (4 gwiazdki w ADAC). Maluszka zapinamy w tym foteliku w 3-punktowe pasy wewnętrzne.

Jaki fotelik do samolotu - Maxi Cosi Cabriofix

Fotelik CabrioFix jest częścią zestawu Family Concept: jedna baza FamilyFix lub 2wayFix, to wszystko, czego potrzebujcie do montażu fotelika CabrioFix (0-13 kg) i Pearl (9-18 kg) lub 2wayPearl (9-18 kg). Wygodne dla rodziców i bezpieczne dla dziecka, do około 4 roku życia.

Wymiary fotelika:
– szerokość: 40 cm,
– długość: 71 cm,
– wysokość: 44 cm.

4. Maxi Cosi Rock

Na pokład samolotu możecie również wnieść Maxi Cosi Rock (4 gwiazdki w ADAC), który na co dzień będzie bezpiecznym fotelikiem podczas podróży samochodem. Można go zamontować na pasy bezpieczeństwa albo za pomocą bazy isofix. Wpięty na bazę isofix spełnia normę i-Size. O bezpieczeństwa dziecka dba 3-punktowa uprząż.

Jaki fotelik do samolotu - Maxi Cosi Rock

Fotelik wpina się w bazę, w związku z czym może być częścią najwygodniejszego systemu podróżnego. Analogicznie ”zachowuje się” wspomniany przed chwilą Maxi Cosi Cabriofix.

Wymiary fotelika:
– szerokość: 44 cm,
– długość: 71,5 cm,
– wysokość: 37,5 cm.

5. Nuna Pipa Icon

Nuna Pipa Icon zapewnia bezpieczne przewożenie dziecka w aucie i samolocie, dzięki certyfikatowi TÜV. Jego atutami są: 5-punktowe pasy bezpieczeństwa i 4 gwiazdki w testach ADAC. Dodatkowo spełnia surowe normy i-Size i oferuje dwa sposoby montowania: na bazie isofix w systemie Pipafix (wówczas zapewnia zgodność z normą i-Size) oraz z wykorzystaniem pasów bezpieczeństwa.

Również w przypadku tego modelu fotelika możecie sobie stworzyć świetny travel system. Nie dość, że to rozwiązanie super bezpieczne (montując fotelik na bazie isofix, istnieje minimalne ryzyko, że zrobicie to źle) to jeszcze wygodne i szybkie.

Wymiary fotelika:
– szerokość: 44,5 cm,
– długość: 65,5 cm,
– wysokość: 60 cm.

6. Britax Römer Baby-Safe Plus SHR II

Kolejny 5 gwiazdkowiec w ADAC, który można wnieść na pokład samolotu to Britax Römer Baby-Safe Plus SHR II. Wyposażony w 5-punktowe pasy wewnętrzne, co zapewnia lepszą ochronę niż te 3-punktowe. Zamontujecie go w aucie za pomocą pasów samochodowych albo na bazie isofix.

Jaki fotelik do samolotu - Britax Römer Baby-Safe Plus SHR II

A może z tym fotelikiem stworzycie podróżny system? Jak widać i z tym modelem jest to możliwe. I to w tym najwygodniejszym wydaniu. 🙂

Wymiary fotelika:
– szerokość: 44 cm,
– długość: 65 cm,
– wysokość: 57 cm.

Tutaj znajdziecie pełną listę fotelików objętych certyfikacją TÜV.

Jaki fotelik do samolotu Wizz Air?

Warunkiem wniesienia fotelika samochodowego na pokład samolotu Wizz Air jest wykupienie dodatkowego miejsca dla niemowlęcia. Przewoźnik określa, że fotelik musi być ustawiany tyłem do kierunku jazdy i wyposażony we własny pas bezpieczeństwa. Nie jest konkretnie sprecyzowane, czy uprząż ma być 5- czy 3 punktowa, dlatego można przypuścić, że nie ma to znaczenia.

Wizz Air podaje również informację, że „każdy fotelik musi być wyposażony w zasuwkę umożliwiającą bezpieczne zamocowanie z użyciem pasa bezpieczeństwa pasażera”. Jako zasuwki rozumiemy zaczepy, czyli prowadnice, z jednej i drugiej strony fotelika, które będą blokowały przesuwanie się pasa samolotowego.

Prawidłowo zapięty fotelik samochodowy 0-13 kg na siedzeniu samolotu

O dziwo Wizz Air nie wymaga, by foteliki miały certyfikat TÜV. Wychodzi na to, że załoga samolotu nie ma obowiązku weryfikowania, który fotelik certyfikat ma, a który nie ma z TÜV nic wspólnego…
Całkiem możliwe, że w związku z tym przewoźnik komunikuje, że ” Ze względów bezpieczeństwa podczas startu i lądowania, gdy zapalona jest odpowiednia lampka, należy korzystać ze stosownego pasa. Pas jest wręczany w trakcie wchodzenia na pokład i winien być zwrócony po zakończeniu lotu. ”
Można zatem wywnioskować, że podczas startu i lądowania dziecko musi być z fotelika wyciągnięte i zapięte pasami bezpieczeństwa.

(Skierowaliśmy pytanie do Wizz Air, jakie są produry, gdy maleństwo podróżuje w certyfikowanym foteliku, lecz do tej pory nie otrzymaliśmy odpowiedzi. 🙁 Mamy jednak nadzieję, że wkrótce zaktualizujemy ten wpis o tę cenną informację).

Jaki fotelik do samolotu Ryanair?

Według oficjalnych informacji, które podaje Ryanair, do samolotu można wnieść fotelik, pod warunkiem, że dopuszczono go do użytku na pokładzie samolotu i wyposażony jest w 5-punktowe pasy bezpieczeństwa.

Oczywiście, w przypadku używania fotelika samochodowego dla niemowlęcia w wieku poniżej 2. r.ż. należy zakupić dla niego osobne miejsce.

Ponadto fotelik dopuszczony do użytku w samolocie musi być skierowany do przodu, mieścić się na siedzeniu o szerokości 42,5 cm (tę informację weryfikujemy, czy są to sztywne wartości!) oraz mieć certyfikat TÜV.

Jaki fotelik do samolotu LOT?

Niestety na stronie internetowej Polskich Linii Lotniczych nie ma informacji dotyczących przewożenia dzieci w fotelikach samochodowych.

Kontaktując się z przewoźnikiem, otrzymaliśmy informację, że dziecko poniżej drugiego roku życia, które podróżuje z własnym siedzeniem (nie na kolanach rodzica), powinno być umieszczone w foteliku, który posiada certyfikat FAA. Akceptowany jest również certyfikat TÜV.

Jaki fotelik do samolotu wybrać zatem, by był uniwersalny, bezpieczny (zarówno w samolocie, jak i w aucie) i przy okazji tworzył najwygodniejszy system podróżny? Naszym zdaniem najlepszym, spośród zaproponowanych fotelików, będzie Joie i-Gemm. Ostateczna decyzja należy do Was! 🙂

Jeśli macie jakiekolwiek pytania, zadawajcie je śmiało w komentarzach poniżej wpisu.

Może Ci się spodobać...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *